fredag 11 november 2011

Skuld och budgettrådgivning

Nu tog jag äntligen tag i att få hjälp. Jag har insett att trots att min skuld inte är gigantisk så behöver jag hjälp att komma ur detta. Hjälp med att prioritera, hjälp med att ändra mitt beteende, hjälp med att lära mig öppna brev igen. En hel del hjälp helt enkelt.
Problemet när man inte har några pengar är ju att det inte får kosta pengar. Komunens rådgivare är gratis och jag fick ett gott intryck av den man jag pratade med.

Vi kommer nog att ha en del att prata om. Vi pratade förståss om min situation, men kom också in på en massa ideer om att Inkassobolagen kunde vara med och sponsra studiecirklar för skuldsatta. Det borde även ligga i sjukvårdens intresse då sådana hr situationer ofta leder till sjukskrivningar och stora kostnader för samhället. Kronofogden kunde även de vara med och betala då det ligger i deras intresse också. ag skulle säkert kunna få min arbetsgivare att vara med också. De vill ju  gärna att jag kommer loss och kan lägga in hela min kapacitet på arbetet istället. Varför inte göra en skattelösning som liknar det man har för friskvård och förbyggande mot tex ryggproblem. Det här är ett lika stort problem som antagligen kostar ännu mer pengar.

det känns oerhört skönt att inom en hyfsat snar framtid ha ett bollplank med kunnande inom skludsanering att prata med. Jag ser fram mot det nya livet där man kan betala sina räkningar, unna sig en bio eller ett restaurangbesök då och då OCH spara pengar för en regnig dag. Jag drömmer om det när jag sover, tänker på det när jag är vaken och längtar efter dagen som kommer!

"Dela med dig av dina erfarenheter,Det är ett sätt att bli odödlig på". Dalai Lama

Inga kommentarer: