fredag 18 november 2011

Att ändra sitt beteende

Hur gör man det? Jag har ingen aning hur man gör. Det beteende jagmåste ändra är att öppna kuverten och ta kontroll över min situation. Jag förstår inte att det skall vara så svårt att göra det. Problemet är att en känsla av att kontroll inte hjälper smyger sig in eftersom jag inte kan lösa situationen på en gång i alla fall. Det är en falsk inbillning men den sitter som berget i medvetandet. Det primära som behövs är ju kontrollen över situationen!!!

Jag har läst en bok som handlar om det här senaste veckorna. Eller läst och läst. Det är en ljudbok och den heter "Munken som sålde sin Ferrari" av Robin Sharma. Den handlar om en advokat som tröttnar och försvinner några år. När han kommer tillbaka är han en helt annan person. Han har tillbringat tiden i Himalaya hos några munkar och han har lärt sig mycket om hur man styr sina tankar och handlingar.
Jag brukar inte var mycket för sådana här självhjälpsböcker men samtidigt så stämmer mycket av det han säger. Problemet är att de är så otroligt förenklade och att det sällan är så lätt som det utmålas i böckerna.

Jag vet inte om den kommer att hjälpa mig, men det är en bra bok som klart är värd att läsa, och jag skall nog ge en del av "teknikerna" i boken en chans. Bland annat beskrivs det att en det tar 21 dagar att göra något till en vana. Det skall provas! Klarar jag att ta posten varje dag i 21 dagar så borde det vara en vana efter det... Eller? Det är helt klart värt att prova och något måste jag göra för att få stil på mig själv. Så från Måndag kommer min postlåda att tömmas varje dag!

Inga kommentarer: