tisdag 22 november 2011

Dag 2

Tur det inte är så många som läser detta för det kommer inte bli kul att läsa i 21 dagar :)

Posten kollad även idag och det var inga problem alls. I luckan till postlådan är det ett litet fönster så jag visste att det var tomt. Jag öppnade ändå för att få känslan att det var gjort även idag.

Jag har inte hört av Konsumex men det tar väl en stund för dem att kolla upp allt, och de har ju inte fått fullmakt ännu så de kan inte göra allt heller ännu. Hoppas den kommer i morgon så jag kan skicka tillbaka den!

Jag jobbade hemma idag och slog  på TV:n och det visade sig vara lyxfällan. Det är kanske bra att de hjälper människor, men han som fick hjälp i det här programmet hade båt, elektronikprylar, nya mc-kläder och en massa saker som gick att sälja. Klart det är lätt att hjälpa en sådan! Han kunde ju lösa allt genom att sälja av en massa saker han inte behöver egentligen, även om det förståss inte är så kul, så löser det ju hans pengaproblem. Resten är ju faktiskt "bara" att få till ett medvetande om att en beteendeförändring skall till. Jag har ungefär samma akuta skuld som han har och mig skulle inte lyxfällan röra vid med tång. Jag har inget att sälja som kan ge något. Inga hemmabioanläggningar för 30 000, ingen båt för 20 000. Jag sitter med en tjock TV av märket Centrum. Missförstå inte, jag har inget att klaga på. Den fungerar utmärkt och fyller sin funktion. Jag är även oerhört glad att jag inte konsumerat mig till den här situationen. Utan att dömma någon, så skulle jag nog skämmas betydligt mer om det bara var mig det här beror på.
Mitt problem beror på att jag var gift med en dominant fru som tog oerhört stort ansvar för spenderandet av pengar och lämande över ett oerhört stort ansvar på mig vad gäller att prata med dem vi blev skyldiga pengar. Det betyder självklart inte att jag är utan skuld. Jag blev passificerad och det är mitt ansvar att jag hamnade i den situationen.

I mitt nya förhållande har vi en fantastisk komunikation (men skilld ekonomi) och jag är oerhört mån om att inte sätta mig i någon form av beroendeställning igen. Jag tar mina egna beslut och hon sina. Självklart tar vi gemensamma också, men är det kostnader involverade så får vi rätta oss efter min plånbok oftast. Det innebär vandrarhem istället för hotell om vi skall åka bort till exempel, även om hon har råd att betala hotell för oss båda. Det är jag som sätter det villkoret och det passar oss båda jättebra då vi älskar att vara ute i skog och fjäll då det finns massor med fantastiska vandrarhem  i hela sverige nära naturen.

Inga kommentarer: