onsdag 30 november 2011

dag 10

Dag 10 avklarad utan problem. Det börjar bli en vana nu och det är inte så illa. Det går inte av sig själv ännu dock. Jag får övertyga mig själv varje gång men det går lättare för varje dag. Idag låg dessutom ett bra brev i lådan. Kfm har godkännt kostnadsförslaget på glasögon så om några dagar får jag tillbaka 4760 kr. Dessa skall gå till glasögon förståss och det innebär ju att skulderna inte minskar den här månaden. Skall dock bli skönt att byta ut mina 10 åriga mot nya. Jag hade också ett trevligt och konstruktivt samtal med en fogde. Vi pratade om inkassobolagens sjuka marginaler på skuldhantering. I vissa fall enorma 80%. Klart de som alla andra skall kunna ha vinst på sina tjänster , men kom igen! 80%!!!!! Som betalas av redan utsatta människor. Många skuldsatta är inte där av slarv eller överdriven konsumtion. Det är allt från skillsmässor och konkurser till arbetslöshet. Många sitter i skuldfällan sedan räntechocken och krisen i mitten på 90 talet. De här människorna straffas för saker utom deras kontroll, som dessutom hände för snart 20 år sedan. Varför skall de straffas så hårt, så länge? Brottslingar har mildare straff och de har dessutom lön och fri mat under tiden de avtjänar sina straff. Det är en sjuk branch och ingen politiker pratar om det.

Inga kommentarer: